De stijging in registratie is grotendeels toe te schrijven aan het aankomende einde van de BPM-vrijstelling voor dieselbestelwagens in 2025 en de invoering van zero-emissiezones. Volgens de RAI Vereniging heeft dit geleid tot een uitzonderlijk hoge vraag naar dieselbestelwagens. Het aantal nieuwe dieselbestelwagens dat geregistreerd werd, is met 22,8 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar.
In totaal zijn er 38.894 dieselbestelwagens geregistreerd, wat neerkomt op een marktaandeel van 84,7 procent. Hoewel er 4,8 procent meer elektrische bestelwagens zijn geregistreerd, is hun marktaandeel met 14 procent gedaald. In de eerste helft van 2024 had slechts 10,9 procent van de geregistreerde bestelwagens een batterij-elektrische aandrijving.
De vijf grootste merken op de markt – Volkswagen, Renault, Mercedes, Ford en Peugeot – zagen allemaal een stijging in het aantal registraties. Ford en Peugeot zagen echter hun marktaandeel dalen. Opel, een van de top vijf merken, zag een daling van 23 procent in het aantal registraties. Aan de andere kant namen de registraties van Citroën en MAN aanzienlijk toe, met respectievelijk 40,6 en 75,2 procent.
Top 5 geregistreerde modellen in Q1 2024
Renault Trafic: 4.028 registraties, stijging van 33,2%
Mercedes Sprinter: 3.638 registraties, stijging van 24,1%
Volkswagen Caddy: 3.348 registraties, stijging van 35,3%
Volkswagen Transporter: 3.222 registraties, stijging van 0,7%
Volkswagen Crafter: 3.190 registraties, stijging van 124,2%
De Renault Trafic is het meest geregistreerde model in 2024, gevolgd door de Mercedes Sprinter en drie modellen van Volkswagen. Vooral de Volkswagen Crafter zag een aanzienlijke stijging in het aantal registraties.
Bron: 24CARS
Artikel: Website Automotive