Als gevolg van de Tweede Kamer verkiezingen in november is de behandeling van de begroting 2024 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede Kamer uitgesteld. De behandeling van de begroting in de Tweede Kamer staat nu gepland op 22 januari 2024. Daarnaast moet de Eerste Kamer akkoord gaan met de begroting. Hiervoor heeft de Eerste Kamer nog geen datum gepland. Dit uitstel heeft direct consequenties voor het publiceren en opstellen van verschillende subsidieregelingen voor verduurzaming van mobiliteit.
Er kan voor het kalenderjaar 2024 geen subsidieplafond worden vastgesteld, zonder daar een voorbehoud bij te maken. Aanvragen op grond van deze subsidieregeling worden vaak ver van tevoren voorbereid. Om de sector een indicatie te geven van het beschikbare budget, zodat deze daarop kan anticiperen, wordt nu het beoogde plafond vastgesteld op €45.000.000,-.
Met ingang van 26 maart 2024 kunnen aanvragen worden ingediend. De einddatum verandert van 27 december 2024 in 24 mei 2024. De reden hiervoor is dat een lange openstellingsperiode geen waarde heeft bij een regeling waar het budget steeds snel is uitgeput. Voor een aanvrager maakt deze wijziging geen verschil., maar levert deze hooguit een vertekend beeld op van de kansen op subsidie. Een verkorte openstellingsperiode heeft ook als voordeel dat er geen tussentijdse wijziging van de regeling nodig is om de subsidie bij overtekening formeel te sluiten en biedt daarnaast de mogelijkheid voor een eventuele tweede openstelling op een later moment in het jaar, mocht daar aanvullend budget voor gevonden worden Ook voor de jaren 2025 tot en met 2027 wijzigt de aanvraagperiode.
Bron: RAI Actueel
Artikel: Website Rai – actueel