Op 20 mei 2023 is de Europese regelgeving ingegaan voor het uitlezen van brandstof- en elektriciteitsverbruik tijdens de APK. In de regelgeving staat dat dit geldt voor voertuigen (personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen tot 3.500 kg) die sinds 2021 op de weg rijden. Dit geldt voor alle lidstaten van de Europese Unie (EU) en het is een wettelijke verplichting.
Het invoeren van deze regelgeving in Nederland is vertraagd. Dat komt onder andere doordat erkenninghouders niet allemaal op tijd over de juiste apparatuur beschikken. De verplichting zal in Nederland ingaan op 1 januari 2024. Erkenninghouders die al over de juiste apparatuur beschikken, kunnen al wel tijdens de APK de gegevens uitlezen.
De APK-keurmeester moet gegevens uitlezen van personenauto’s en van bedrijfsauto’s tot 3500 kg met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2021. Door op grote schaal gegevens uit te lezen van voertuigen die al in gebruik zijn, krijgt de EU zicht in het daadwerkelijke brandstof- en energieverbruik van voertuigen. Deze gegevens kunnen vergeleken worden met het verbruik dat is geregistreerd tijdens de typegoedkeuring. De voertuigeigenaar mag het uitlezen van de gegevens weigeren. Dan wordt de APK uitgevoerd zonder de gegevens uit te lezen. De APK-keurmeester moet de reden dan invullen bij de afmelding van de APK.
Om de gegevens uit te lezen moet uw apparatuur aan extra eisen voldoen. Het kan zijn dat de apparatuur die u nu gebruikt niet meteen geschikt is. De fabrikanten van de uitleesapparatuur zijn op de hoogte van de nieuwe regelgeving en zijn volop bezig met de ontwikkeling van nieuwe apparaten en sofware-updates. Zorg dat u tijdig hierover beschikt!
Bron: RDW Zakelijk